
Ce este multimedia ?
Cuvantul
„multimedia” provine de la cuvintele „multi” (mai multe) si „media”
(medii de transmitere si prezentare a informatiilor).
In
viata cotidiana aveti de multe ori ocazia sa intrati in contact cu
aceste medii de transmitere a informatiilor: ziare si reviste (imagini
si text), televizorul si combina muzicala (video si audio). Multimedia
nu face altceva decat sa combine toate aceste medii, in computer-ul
dumneavoastra.
Astazi
multimedia a devenit mai mult decat o obisnuinta, a devenit o necesitate
si o moda. Majoritatea computerelor asamblate contin placi de sunet si
CD-ROM-uri (sau DVD-uri), unele chiar accesori mai complexe
(acceleratoare grafice, tunere TV etc). Instaland aceste componente pe
un calculator destul de performant veti putea avea toate informatiile in
biroul dumneavoastra, de la simplele texte si imagini, pana la
animatii, sunete si aplicatii interactive.
Imagine si text
Cele
doua medii sunt intalnite peste tot, pornind de la publicatiile foarte
vechi si pana la enciclopediile computerizate, interactive, de ultima
ora. Imaginile au fost folosite ca mediu de prezentare a informatiilor
cu mult inainte de inventarea primelor scrieri, sub forma artei
preistorice.
Imaginile si
textul sunt cele mai simple, dar tot odata si cele mai cunoscute si
folosite medii, textul transmitand informatia propriu-zisa, imaginea
fiind o completare, reprezentata prin scheme, grafice, fotografii,
ilustratii, desene etc.
Primele
texte memorate de sisteme computerizate au fost scrise in format ASCII,
un sir de caractere, care au o marime, font si stil constant. Odata cu
dezvoltarea PC-urilor s-au realizat editoare de texte avasate care aveau
mult mai multe facilitati si obtiuni.
Imaginea
sta la baza realizarii filmelor si animatiilor, care nu sunt altceva
decat imagini afisate la o rata foarte ridicata (20-30 pana la 50 de
frame-uri/sec), creand iluzia miscarii.
Desi
din punct de vedere tehnologic si social suntem la limita dintre real
si virtual, aceste doua medii clasice vor fi folosite pentru un timp
foarte indelungat...
Sunet si muzica
Inregistrarea
si transmiterea sunetelor a fost devenit posibila in urma cu aproape o
suta de ani, insa in ziua de astazi s-a ajuns la limite nemaiimaginate.
Muzica
care era stocata in trecut pe placi si pe casete audio nu avea nici pe
departe o calitate suficienta, reproducerea si inregistrarea ei fiind
deasemenea scumpe. Astazi, folosind multimedia, sase ore de muzica de
inalta calitate pot fi stocate pe un CD-ROM obisnuit (de 650 MB). Acesta
facilitate consta in formatul care poarta numele de MP3, destinat in
special comprimarii pieselor muzicale, prin eliminarea sunetelor de
inalta frecventa, care nu sunt perceptibile de urechea umana si o
arhivarea de tip ZIP. Astfel, dupa eliminarea a mai mult de 85-90% din
fisierul wave initial, melodia pare a ramane aproape neschimbata.
Programele care convertesc muzica in format MP3 se gasesc oriunde la
preturi foarte scazute, prin intermediul lor facilitandu-se „pirateria”
de muzica pe Internet.
Desi
este cea mai des folosita, muzica nu este singura utilizare a
tehnologiile avansate pentru inmagazinare a sunetelor: reproducerea
diferitelor sunete (din natura, produse de anumite aparate etc.),
vorbirea dintre doua sau mai multe persoane, sunete produse de computer
pentru a atentiona utilizatorul in legatura cu anumite actiuni (de
obicei primejdioase).
O
utlizarea foarte frecventa a sunetelor este in materie de efecte
speciale. In filme, de obicei actiune si SF, unde se doreste obtinerea
unor zgomote mai ciudate sau speciale, care sunt foarte greu sau
imposibil de realizat folosind metodele clasice, ele se proceseaza pe
computere performante, cu ajutorul unor programe dedicate. Sunetele
realizate astfel sunt de obicei insotite de efecte speciale vizuale,
formand secvente foarte complexe, rupte de firul realitatii pe care o
cunoastem astazi: lupta dintre doua flote de distrugatoare stelare,
monstri robotizati sau de origine extraterestra, doua submarine care
sunt pe punctul de a declansa un razboi nuclear etc.
Folosind
cateva dintre programele ieftine sau gratuite, care le puteti obtine
dese ori de pe Internet, puteti realiza propriile efecte speciale sau
piese muzicale, fara prea mari eforturi. Daca pe vremuri pentru a scoate
pe piata un album de succes trebuia sa cheltuiesti cateva zeci de mii
de dolari astazi totul se poate rezolva mult mai simplu cu doar cateva
sute de dolari: iti faci rost de un program frumos pentru muzica
(tehno-house, hip-hop, dance, depinde de stilul pe care il preferi),
inveti cum se utilizeaza, faci cateva teste si incepi sa lucrezi din
greu la micul tau proiect muzical. Dupa ce l-ai terminat, il poti expune
gratuit la o galerie on-line, beneficiind astfel de toata reclama de
care ai nevoie pentru a te promova.
Film si animatie
Filmele
video si animatiile sunt doua medii asemanatoare, care in ciuda
diferentelor minore se contopesc intr-unul singur. Ele au la baza
aceeasi tehnologi: redarea cadrelor asemanatoare la o rata ridicata
pentru a creea iluzia miscarii. Filmele si animatia sunt deseori
insotite de sunet, pentru a parea mai reale. Rata de cadre (frames)
folosita cel mai des in multimedia este 25-30 fps (frames per second).
Cu cat numarul de cadre pe secunda este mai mare cu atat calitate
filmului creste, dar si resursele necesare redarii filmului trebui sa
fie mai puternice.
Diferenta
dintre filme video si animatie specificata mai sus nu este mare:
filmele sunt provenit din realitate si sunt inregistrate cu ajutorul
camerelor video digitale, in timp ce animatiile sunt create cu ajutorul
unor aplicatii software specilizate (3D MAX, Fractal Design Poser,
Lightwave, Cinema 4D XL , RayDream Studio etc) sau sunt rezultatul
muncii manuale, cu creionul si hartia (in cazul desenelor animate mai
vechi). Anumite secvente din filmele noi sunt rezultatul prelucrarii
computerizate a imaginilor inregistrate in realitate.
Utilizatorii
computerelor si ai multimediei prefera de obicei filmele si animatiile
ca medii de transmitere a informatiilor pentru ca ele stimuleaza
simultan, in timp real, atat vazul cat si auzul, fiind foarte usor de
perceput. Acesta este motivul pentru care articolelor importante din
enciclopediile noi le sunt adaugate, pe langa text, poze si sunete
animatii sau filme.
Filmele
necesita un spatiu de stocare enorm, motiv pentru care cercetatorii au
incercat sa realizeze formate de comprimare a acestora. Astfel au luat
nastere primele formate care reduceau o mare parte din marimea animatiei
prin eliminarea informatiei nefolositoare, dar odata cu acesta si
calitatea ei, cum ar fi MPEG si DAT. Aparitia DVD-urilor a determinat
realizarea unui format de o calitate mai ridicata, numit MPEG 2. Ultima
metoda de comprimare a informatiei audio/video este numita MPEG 4. Desi
raportul dintre calitate si marime al filmelor salvate in acest format
din urma este optim, el nu a avut parte de o promovare spectaculoasa. Se
asteapta in curand aparitia ultimului format de compresie: MPEG 7.
Efectele speciale
Realizarea
efectelor speciale este considerata cel mai profitabil si cel mai
interesant domeniu al multimediei. Ea a aparut prima data in
cinematografie sub forma exploziilor bine plasate si a trucurilor care
sa creeze impresia unor scene cat mai reale. Odata cu aparitia
computerelor super-performante si a programelor specializate de grafica
s-a reusit realizarea a unor efecte mult mai rapid, ieftin si realist.
Daca la primul film Godzilla a fost nevoie de un om sa se imbrace
intr-un costum de monstru si apoi sa umble printr-un oras in miniatura
(aceea era limita tehnologiei) , la a doua versiune totul a fost mult
mai simplu: s-a proiectat modelul 3D al monstrului, dupa care acesta s-a
suprapus peste imaginea filmata.
Pe
masura ce computerele personale s-au dezvoltat suficient de mult,
jocurile sofisticate au devenit ceva nelipsit de pe un computer. Ele au
devenit din ce in ce mai realiste. Toate obiectele si personajele au
inceput a fii tot mai complexe si proiectate pana la cele mai mici
detalii. Efectele speciale din jocuri (mai ales strategie si shootere)
erau nelipsite, fiind intalnite la tot pasul.
Revenind
in domeniul cinematografiei, ultimele tipuri de filme (in special
science-fiction, horror) imbina in foarte multe din secvente realul cu
virtualul. Primul film care a folosit efectele speciale computerizate in
foarte multe dintre scene a fost The Matrix (cu o poveste foarte
captivanta), marele film care a luat tot ce se putea in domeniu
efectelor speciale la Oscaruri: premiul pentru cele mai bune efecte
vizuale, pentru sunet, editarea sunetului si editarea peliculei (a fost
si cel mai bun film, dupa parerea mea). Au fost alte filme (Sleepy
Hollow, Godzilla, The Fifth Element) care desi au folosit acelasi stil
de FX-uri nu s-au remarcat.
Se crede ca urmtorul pas in domeniul cinematografiei este realizarea unor filme de lunga durata in realitatea virtuala.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu